Reguli noi la ITP! Stațiile de inspecție tehnică, obligate de RAR să dețină aparatură modernă

Andri
3 Min Read
Reguli noi la ITP! Stațiile de inspecție tehnică

De luni au intrat în vigoare noi reguli europene pentru stațiile autorizate care pot face inspecția tehnică periodică a mașinilor. Astfel, ele trebuie să dețină aparatură performantă prin care pot detecta noxele sau erorile mașinilor. Printre altele, stațiile ITP vor putea scana erorile mașinii cu ajutorul unor testere pe care trebuiau să și le cumpere. Mulți patroni de stații ITP au anunțat deja că își închid porțile, nefiind dispuși să investească în noua aparatură de test.

Operatorii ITP au avut la dispoziție cinci ani pentru a pune acest aspect la punct. Reglementările fac parte din Directiva UE 2014/45 care a intrat în vigoare în luna mai 2018 şi încă din acel moment staţiile ar fi trebuit să se doteze pentru a se alinia cerinţelor. Pentru noile norme se putea da operatorilor o derogare de maximum 5 ani, exact atât cât a și dat Registrul Auto Român.

Stațiile ITP au fost informate în legătură cu noile cerințe europene încă din 2018, pentru a avea timp să se doteze cu dispozitivele cerute. Această derogare a expirat şi Directiva a intrat în vigoare de luni, 22 mai.

„Începând de luni 22.05.2023, vor fi puse în aplicare noi prevederi legislative, impuse la nivel european, care obligă stațiile ITP să fie dotate suplimentar cu anumite echipamente și dispozitive specifice activităților de inspecție tehnică. Mai exact este vorba despre: dispozitive de suspendare a vehiculului pe una dintre punți, instalate la canalul de vizitare pentru stațiile de clasa a 3-a, dispozitive de conectare la interfața electronică a vehiculului (n.r. – instrument de scanare) inclusiv OBFCM (n.r. – preluarea și transmiterea consumului real de energie) pentru stațiile de clasa 2-a, platforme culisante cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasa a 3-a, decelerometru cu anumite caracteristici tehnice îmbunătățite pentru stațiile de clasele a 2-a și a 3-a (n.r. – un dispozitiv care este utilizat pentru a verifica eficienţa frânării vehiculelor), dispozitive de detectare a pierderilor GPL/GNC/GNL, după caz”, a declarat Roxana Dima, purtător de cuvânt al Registrului Auto Român.

Tot de luni s-a modificat și modul de transmitere a datelor din stațiile ITP către serverul Registrului Auto Român. Operatorii au un link pe care au obligația de a-l descărca. Astfel, vor intra în server pentru a introduce datele testării autovehiculului. Doar prin acest fel vor putea valida ITP-ul.

Operatorii care nu au cumpărat echipamentele impuse nu mai pot efectua inspecții tehnice periodice și își vor pierde autorizația. Ei au fost informați de RAR cu privire la noile reglementări.

Distribuie