Întâlnire la ASF: Transportatorii au cerut plafonarea reală a RCA și suspendarea poliței la cerere

Andri
5 Min Read

Preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), Vasile Ştefănescu, a anunțat că transportatorii au cerut în discuţiile de la Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) să se aplice la RCA tariful de referinţă calculat de KPMG şi să se acorde bonus, dacă este cazul. Într-o declarație pentru Agerpres, Ștefănescu a susținut că de anul trecut şi până în prezent, la transportatori tariful poliţei RCA a crescut cu până la 30%, iar la persoane fizice cu 10 – 12%. Transportatorii participă, de o săptămână, la un protest masiv care a blocat traficul în mai multe orașe și vămi.

„Am pus toate problemele pe masă. Concluzia noastră a tuturor care am fost acolo – COTAR, UNTRR, FORT – am cerut să plecăm de la B0, tariful de referinţă calculat de o terţă parte, nici de noi transportatorii, nici de ASF, ci de KPMG, tarif de referinţă care cuprinde absolut toate costurile, inclusiv frecvenţa daunelor pe fiecare categorie de transport – transport marfă, transport persoane. Poate nu ştiaţi, în tariful de referinţă este inclusă şi o marjă de profit de 5%. Am zis să plecăm de la B0, de la tariful de referinţă calculat de KPMG, şi de acolo să aplicăm bonus şi malus. Dacă am malus, ca transportator, să zicem 6 – 7 (sistemul bonus-malus este format din categoria de bază B0, opt clase de bonus şi opt clase de malus; clasa B0 este atribuită unui nou asigurat, fără istoric în asigurare – n. r.), ajung la 16.000 – 20.000 de lei, nu e nicio problemă, dar, dacă am bonus, trebuie să se scadă poliţa RCA. Or, noi, în ultimii ani, nu am beneficiat de acest bonus, nici ca persoană fizică, nici ca transportator. Ba, mai mult. Am fost incluşi cu B2, B4, B6, B8 într-o bază de date cu risc ridicat. Întrebăm şi noi de ce? De ce suntem noi asiguraţi cu risc ridicat când avem bonus 2, 4, 6 sau 8. Astăzi în baza de date cu risc ridicat a BAAR-ului, 97% sunt cu bonus. Şi atunci ce căutăm acolo? Domnul vicepreşedinte a spus că o să aibă o discuţie cu asigurătorii, cu BAAR-ul şi că prin BAAR am putea ajunge la tariful de referinţă”, a explicat Vasile Ştefănescu.

Președintele COTAR a spus că actuala “plafonare” a RCA mai bine nu era dată, pentru că s-a făcut la niște prețuri foarte mari.

„I-am spus că noi o să avem o discuţie şi cu premierul. Când aţi dat din nou plafonare pe trei luni, noi am spus că mai bine nu o daţi, pentru că aceea nu e plafonare. Şi atunci se poate rectifica acea Hotărâre de Guvern şi în aceste trei luni în loc să zici ‘cu plafonare la preţurile practicate de fiecare asigurător’, mergi pe tariful de referinţă. Cel puţin pentru o perioadă în care o să vedem ce putem face”, a declarat Vasile Ştefănescu.

Discuţiile de la ASF au fost purtate cu vicepreşedintele instituţiei Sorin Mititelu, iar la o parte a participat şi preşedintele instituţiei, Alexandru Petrescu.

„În Legea 132/2017 (Legea RCA – n. r.) este trecut că pe perioada în care autovehiculul nu funcţionează putem suspenda poliţa. Nu este vina noastră că ASF din 2017 şi până în prezent nu s-a întâlnit interministerial să regleze această problemă din lege. Nici în perioada de pandemie nu am primit suspendare pentru poliţele RCA şi să le prelungească cu două luni. I-am spus: ‘Nu trebuie să modificaţi nicio lege. Legea este foarte bună, doar că nu este aplicată. A fost greu să vă întâlniţi câteva ministere şi să faceţi o normă? De când? Din 2017′”, a afirmat Vasile Ştefănescu.

Distribuie